10 kwietnia br. udałem się do autoryzowanego salonu Plusa w celu przedłużenia umowy, która skończyła się już jakiś czas temu. Nie byłem w stanie tego zrobić wcześniej ponieważ nie mieszkam w Polsce i bywam w niej nieczęsto (o czym zresztą moi czytelnicy pewnie wiedzą). Jak się domyślacie, gdyby wszystko poszło gładko, to tego postu by nie było.

Po wybraniu odpowiedniej oferty przeszliśmy do formalności i tu zaczął się problem - zostałem poproszony o dowód osobisty, którego, jako osoba niemieszkająca w Polsce, nie posiadam (zgodnie z "Ustawą o ewidencji ludności i dowodach osobistych" dowód osobisty jest obowiązkowy jedynie dla osób mieszkających na terenie Rzeczpospolitej; patrz art. 34 pkt 1 ww. ustawy). Przedstawiłem więc paszport*, jednak osoba obsługująca poinformowała mnie, że "musi być dowód", na co nalegała pomimo informacji z mojej strony o tym, że dowodu nie posiadam, a wg prawa paszport również potwierdza moją tożsamość.

* zgodnie z "Ustawą o paszportach" art. 1 (wytłuszczenie własne):
Art. 1. Paszport jest dokumentem urzędowym uprawniającym do przekraczania granicy i pobytu za granicą oraz poświadczającym obywatelstwo polskie, a także tożsamość osoby w nim wskazanej w zakresie danych, jakie dokument ten zawiera.Podobnie jak dowód osobisty, który według "Ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych" (art. 1 ust. 3):
3. Dowód osobisty jest dokumentem:
 1) stwierdzającym tożsamość osoby;
 2) poświadczającym obywatelstwo polskie;

Po krótkiej chwili, widząc że sprawa nie posuwa się do przodu, poprosiłem osobę obsługującą o skonsultowanie się "z kimś" w ww. sprawie, co też osoba obsługująca uczyniła, dzwoniąc pod numer 2605 (jak rozumiem jest to numer kontaktowy dla autoryzowanych przedstawicieli Plusa). Niestety, konsultant pod ww. numerem potwierdził, że wymagany jest konkretnie dowód osobisty.

Poprosiłem więc o to stanowisko na piśmie (celem konsultacji z osobami bardziej zorientowanymi w polskim prawie), niestety również otrzymałem odpowiedź odmowną, natomiast zostałem zachęcony do zadzwonienia do Biura Obsługi Klienta (numer 2601), co też natychmiast uczyniłem.

Po chwili czekania otrzymałem od konsultanta z BOK informację o tym, że "paszport jak najbardziej wystarczy" (!?), co też konsultant był uprzejmy powtórzyć osobie obsługującej.

Osoba obsługująca, dysponując dwiema przeciwstawnymi informacjami, postanowiła skonsultować sprawę z drugą osobą pracującą w tym punkcie. Owa druga osoba ponownie zadzwoniła pod ten sam numer 2605 i otrzymała zapewnienie, że "paszport może być".

Zachęceni przeszliśmy ponownie do formalności, ale osoba obsługująca nie była pewna gdzie wpisać numer paszportu. Zadzwoniła więc po raz
kolejny pod wewnętrzny numer kontaktowy z pytaniem "gdzie wpisać numer paszportu".
Jak można się domyślić, dostała informację, że "to nie może być paszport; to musi być dowód osobisty". Rozmowa trwała tym razem trochę dłużej i padały (ze strony konsultanta-spod-2605) argumenty typu "musi to być dokument z adresem" - który to argument w przypadku wymaganego dowodu osobistego jest dość dziwny, ponieważ dowód nie musi posiadać adresu**. Również, nie mógł to być mój "szwajcarski dokument tożsamości" (taki z adresem ;>), ponieważ "to musi być polski dokument".

** Art. 37 ust. 4 "Ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych" mówi, że:
[...] w przypadku braku zameldowania na pobyt stały albo pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące danych o adresie nie zamieszcza się

Koniec końców stanowisko konsultanta-spod-2605 brzmiało "musi być dowód", a osoba obsługująca, nie uzyskując potrzebnej informacji, zdecydowała, że jednak umowy przedłużyć nie mogę.

W związku z czym, mimo (jak by się mogło wydawać) woli obu stron do przedłużenia umowy, umowa została przeze mnie wypowiedziana, do czego oczywiście paszport już wystarczył.

Epilog

Po około dwóch godzinach od wyjścia z salonu zadzwonił konsultant Plusa próbując zachęcić mnie do wycofania wypowiedzenia i przedłużenia umowy. Po wytłumaczeniu jak sprawa się ma i dlaczego umowy nie mogłem przedłużyć, konsultant był zdziwiony, że można umowę rozwiązać nie
posiadając dowodu, ale nie można jej przedłużyć - stawierdził, że "to nielogiczne". Cóż, nie pozostaje mi nic innego jak się z nim zgodzić.

P.S. Dodam, że powyższa historia brzmi bardzo podobnie do wpisu polskiego coacha - Aleksa Barczewskiego - z roku 2006.

P.S.2. Dodam jeszcze, że 2 tyg. przed publikacją powyższego tekstu wysłałem go do rzecznika prasowego Plusa z prośbą o komentarz. Jak się domyślacie, komentarza nie otrzymałem.

P.S.3. Ah, na wszelki wypadek zaznaczę, że obsługa w punkcie w którym byłem, była bardzo miła i pomocna i miałem wrażenie, że starają się robić co mogą. Natomiast cóż, to nie oni wymyślili wewnętrzne procedury, więc ostatecznie nic nie udało się im zdziałać. Ale ważne, że próbowali (chociaż trochę szkoda, że nie dostałem na piśmie odmowy przyjęcia paszportu jako dokumentu tożsamości).

Comments:

2012-05-13 12:38:01 = zdz
{
Niech no ja sobie przypomnę, czemu kilka lat temu odszedłem z plusa... ah no tak, obsługa klienta i debilny system eBok.
}
2012-05-13 13:27:22 = pk
{
W tym samym czasie ja reklamowałem brak gprs/mms w roamingu (Plus na Kartę) i dowiedziałem się, że się nie da (pomimo tego, że w cenniku jest opłata za transfer danych w roamingu). Niezły burdel w Plusie mają. No i nie wierzę, że jestem jedynym klientem Plusa, który chce korzystać z roamingu danych za granicą... To co Gyn, T-Mobile (mają hotspoty w lotach Lufthansy do SF ;)?
}
2012-05-13 14:08:57 = amok
{
haha... mam ten sam problem, od 3 lat probuje dostac dowod osobisty hahaha, mieszkalem za granica 20 lat i nigdy dowodu nie mialem... teraz tez potrzebuje prawka... no i oczywiscie znowu problem... konto w banku? Nie ma sprawy, pieniadze wplacac moge na paszporcik bez problemu... pozyczke zaciagnac nawet na grosze? Nie da rady bez dowodu hahaha... telefonu tak samo nigdzie bez dowodu nie dostane, nie tylko w plusie.
}
2012-05-13 15:52:02 = GabbaMan
{
To jest pikuś, ja kiedys przedłużałem mamie swojej umowę na firmę wlasnie w plusie i chcialem wziaść na tamte czasy dla niej dobry telefon, bodajże -SE K 800/850 i. Zajebisty konsultant drwił ze mnie pytając " to ma być telefon dla pana czy dla matki ? " patząc z politowaniem na starsza kobietę ( że niby ona takiego telefonu nie potrzebuje i nie ogarnie ) - tyle mozna było wyczytac z jego miny i sugestii - zaczął wciskac nam samsunga sgh d900i - najgorsze ścierwo pod sloncem ( co sie okazało po 3 dniach testowania i sprawdzania ). Jako, ze prawo unijne do zwrotu towarów juz było i jest nadal to ruszyliśmy z nietkniętym aparatem do salonu spowrotem -salon w Gdańsku-Wrzeszczu na przeciwko " starego PEWEX'u " a teraźniejszego PKO. Konsultant wyjasnił nam że nie ma takiej opcji, że nie mozna telefonu zwrócić, chyba że jest uszkodzony, bo jak urządzenie zakupione u nich w salonie opuści sklep to już nie ma możliwości zwrotu po podpisaniu umowy. Poprosiliśmy konsultanta o kogos bardziiej kompetentnego i przyszła jakas pani - przełożona tych ludzi na stanowiskach i wmawiała nam dalej uparcie, że nie ma opcji zwrotu telefonu, że " ich wewnętrzne procedury .." i dalismy się zbyć jak bezdomne psy. Po latach mi kolezanka, która pracowała kiedyś w + GSM'ie wyjaśniła, że to normalne ich praktyki, że " ten bandytyzm " to normalka i że jak takie coś sie dzieje to trzeba ich odmowy brac na piśmie i do centertela słac oraz do siedziby w warszawie + odrazu miejski rzecznik konsumenta. A tak z innej beczki - po tamtych przewałkach oboje pozrywalismy umowy z plusem, ja przeszedlem na karte ale nadal plus bo chcialem zachowac numer - poustawialem sobie wszystkie promocje i tak dalej - jak wyjeżdzam za granice to mi zablokowali numer i tylko mogłem słac smsy a dzwonic nie mogłem. A jak w polce korzystam z promocji - " całe połączenie za 29 groszy - niezależnie ile ma trwać " to mnie kubusie rozłączają po 5 / 6 minutach... Nic tylko psy i siekiery na nich wieszać. Drogi kliencie - chcesz podpisac umowe i kupic fajny drogi szmartfon za 2 koła - zapraszamy! Jakiekolwiek reklamacje i problemy ? - SPIERDALAJ !
}
2012-05-15 23:56:00 = nn
{
Skoro juz sie zalimy to chce powiedziec, że w PKO Banku Polskim jest jeszcze wiekszy burdel. Konto u nich zalozone nie mozna zamknac w innym wojewodztwie (przynajmniej dotyczy to Wielkopolski), poniewaz taka jest decyzja dyrektora regionalnego (statystyki im to psulo?). Głupi bylem, ze nie bralem na pismie. Potem jak juz sie przejechalem do innego wojewodztwa to sie dowiedzialem w jednym okienku, ze mam inne saldo niz w drugim. Musialrem wyrownac ta roznice (bo saldo ujemne), a i tak nie zamkneli na czas. Dopiero po reklamacji, podwojnej.

Ogolnie to moja teoria jest taka, ze trzeba unikac pionierow rynku, ktorzy maja jeszczesystemy sprzed kilku technicznych epok i nie upgradują ich ze wzgledu na to, ze jak dzialaja to nie ruszac. Ci nowi to kupuja nowe platformy, wspolczesne, ktore nie maja tych wszystkich technologicznych i technicznych zaszlosci.
}
2012-05-17 11:51:13 = Kalisalwedis
{
Taki offtop...
Czy wszystkie "kotki" zostały już znalezione?
Czy jeden z nich ma coś wspólnego z jednorożcem?
}
2012-05-18 14:05:27 = xa
{
@Kalisalwedis
Ten różowy jednorożec nie ma nic wspólnego z kotkami, ale to i tak ester egg ;)
}
2012-05-29 12:14:13 = Alex
{
Ze zdumieniem czytam, że Plus przez 6 lat niewiele się zmienił (tylko obsługa zrobiła się milsza :-))
ja wtedy powędrowałem do Ery, gdzie wszystko dało się zrobić przy pomocy paszportu. Nie ma to jak głosowanie nogami
Pozdrawiam
Alex
}
2012-05-31 11:00:16 = wheelq
{
Pracownik w punkcie to tylko pracownik, lepiej zeby sie upewnil. Ale Ci wyzej....porazka :)
}
2012-06-01 23:51:37 = Maxxx
{
moze nie na temat ale czy nie wydaje sie wam ze polski paszport jest niepowazny ? chodzi mi o te wszystkie obrazkami dla dzieci lokomotywa, kon, statek w tle to bardziej przypomina ksiazeczke dla dzieci niz powazny domument.
}
2012-06-09 10:11:09 = Karton
{
Ja nie rozumiem dla czego są 2 dokumenty tożsamości skoro spokojnie wystarczyłby jeden.
Dowód z wbudowanym na czipie paszportem, a papierowy paszport trzeba by było sobie było dorobić tylko jak ktoś by chciał pojechać do jakiegoś kraju bez komputerów.
}
2012-06-11 15:26:33 = fir
{
Debilna historia, niestety powiedzialbym ze to zgraja debili (wlacznie z rzecznikim) ktora zarzuca swym debilizmem klientow. Moze cos daloby napisanie do rzecznika praw konsument a albo cos takiego i domaganie sie tych odmow na pismie (proponuje na przyszlosc dalej silna opozycje wzgledem tych debili, rowna glupot apanuje w sluzbie zdrowie i konczy sie nierzadko tragicznie)
}
2012-08-28 13:29:03 = Wilk
{
Ciekawostki są też np. w Orange przy próbie ustalenia kto i kiedy wprowadizł do ich systemu zgodę na przetwarzanie marketingowe numeru z oferty na kartę. Kilkukrotnie już próbowałem i zawsze dowiadywałem się tylko, ze mogę sobie to wyłaczyć w panelu - tyle, ze mnie bardziej interesuje dlaczego w ogóle ta opcja zostałą włączona...
}

Add a comment:

Nick:
URL (optional):
Math captcha: 1 ∗ 2 + 5 =