2008-08-20:

UFO: Alien Invasion

game
Jakieś 14 lat temu dorwałem w swoje łapki UFO: Enemy Unknown (w USA wypuścili grę pod zmienionym tytułem X-COM: UFO Defense, wolę europejski tytuł), strategiczno-ekonomiczno-taktyczną grę wydaną przez jednego z ówczesnych liderów rynku gier komputerowych - firmę Microprose (firma wypuściła takie tytuły jak choćby Civilization, Colonization czy Transport Tycoon). Gra była solidna, za równo od strony fabularnej, graficznej, jak i samego gameplay'u. Gra polegała na kierowaniu organizacją zwalczającą wrogich najeźdźców z kosmosu, za równo od strony strategiczno-ekonomicznej (budowa baz, badania, etc), jak i taktycznej (sterowanie pojedynczymi jednostkami na polu bitwy). UFO:EU doczekał się drugiej części (opartej na tym samym engine'ie) - mowa o X-COM: Terror from the deeps, która sprowadzała akcję pod wodę. Potem była część 3cia - X-COM: Apocalypse (na nowym silniku), która ograniczyła świat gry do jednej metropolii, i niestety wtedy też rozstałem się ze serią (coś mi nie podeszła ta 3cia seria, straciła na klimacie imho).


O serii usłyszałem ponownie jakieś półtora roku przy okazji przeglądania gierek w które można zagrać na Linuxie (gry są głównym powodem dla którego nie siedzę na Linuxie ;p), a to za sprawą open source'cowego projektu UFO: Alien Invasion. UFO:AI jest próbą (całkiem skuteczną jak na mój gust) stworzenia gry podobnej do pierwszych dwóch części serii UFO, ale jednocześnie zbliżonej graficznie do naszych czasów. Gra została oparta na silniku Quake 2, który chyba dość konkretnie zmodyfikowano, ponieważ gra się jak w stare dobre UFO, mimo iż gra jest 3D (jestem przeciwnikiem wrzucania na siłę 3D wszędzie, ale tutaj to 3D wygląda OK, po za tym można włączyć IZO ;>). Dodam że w momencie gdy pierwszy raz się na nią natknąłem, dostępne było tylko TechDemo (było można rozegrać jedną lub kilka (nie pamiętam) misji) - pograłem więc w TechDemo i bardzo mi się spodobało. Wystarczyło więc poczekać na w pełni grywalną wersję...

Jakieś półtorej roku później, coś w okolicach zeszłego tygodnia, przypomniałem sobie o grze (w sumie to drobne przekłamanie, bo co jakiś czas zaglądałem na stronę projektu), i zacząłem przeszukiwać Internet w jej poszukiwaniu. Niestety domena której wtedy używali (ufoai.net) była nieaktywna, ale google szybko pokazało że na SF projekt nadal istnieje, a sama strona projektu jest dostępna pod innym adresem. Okazało się również że obecnie dostępna jest w pełni grywalna wersja oznaczona numerkiem 2.2.1. Ściągnąłem, i się wciągnąłem.


Muszę przyznać iż udało im się odtworzyć doskonale klimat z początków serii UFO! Szczególnie podobają mi się dwie rzeczy: teksty z UFOpaedii (każdy znaleziony przedmiot jest tam opisany za równo przed jego przebadaniem jak i po przebadaniu, oprócz przedmiotów są tam też opisy obcych, ziemskich technologii, etc; muszę przyznać że ktoś to bardzo dobrze napisał), oraz same zadania taktyczne (snajperzy tam na prawdę są snajperami!).
Gra jednak jest cały czas w fazie rozwoju, jest trochę bugów, trochę balans trzeba podrasować, no i nie wszystko jest poimplementowane. Ale grać się da, więc co tu dużo mówić, jeżeli ktoś ma jakieś 30-40 minut dziennie to polecam tą grę ;>

Po za tym ostatnio wyczytałem na stronie projektu iż w wersji 2.3 mają zamiar wrzucić nowy wygląd interface'u graficznego, który osobiście bardzo mi się spodobał (skojarzył mi się z innymi starymi dobrymi grami - Syndicate oraz Syndicate Wars).

OK, w sumie na dzisiaj tyle ;> Zachęcam do spróbowania UFO:AI, oraz do wspomożenia projektu w ramach wolnego czasu ;>

PS. Na ostatnim screenie widać że Rzeszów w roku 2084 został przeniesiony na południe europy ;D

Comments:

2008-08-20 21:57:19 = shogunx0
{
No Gyn, a ja myślałem, że siedzisz na Windowsie żeby pokazać swój sprzeciw wymierzony w ludzi używających linuksa dla szpanu ;p Co do Rzeszowa, to kto wie gdzie Unia planuje poprzerzucać nasze kochane miasta... ;]
}
2008-08-21 01:20:28 = Gynvael Coldwind
{
Ehehe nie no, bez przesadnego dramatyzmu ;>
Szczerze to gdyby moje ulubione gry (Crysis? BF2142? CoD4?) dobrze działały na OS'ach opartych o Linuxa, to bym na nim siedział - a to z jeszcze innego powodu - mianowicie bardzo lubię efekty graficzne w systemie, dlatego np. siedzę na Viscie (Aero) a nie XP... a co tu dużo mówić, Compiz Fusion + Emerald zjadają Aero na śniadanie, i to bez masła :D
No nic, ale z powodu gier ograniczyłem Linuxa do Ubuntu postawionego na Virtual Boxie, połączonego z Xming (server Xów pod Windowsa, w celu uzyskania takiego lepszego seamless Windows).
}
2008-08-28 10:49:41 = xa
{
Omg, Rzeszów mnie kompletnie rozwalił XD Zgłosiłeś buga? ;>
}
2008-08-28 12:48:12 = Gynvael Coldwind
{
Hehe nie, nie zgłaszałem, to chyba celowy zabieg. Ten Rzeszów sie w losowych miejscach pojawia, w zależności od widzimisie ;>
}
2010-04-30 12:53:31 = Metin2
{
Pamiętam jeszcze do dziś tę grę. Kiedyś miało się więcej czasy na zabawę w takie rzeczy, nie to co dziś.. praca itp.. a na gry już nie tyle czasu co dawniej :)
}

Add a comment:

Nick:
URL (optional):
Math captcha: 9 ∗ 10 + 4 =