2009-01-26:

CPC464 i kasety

cpc464:easy
Kilka dni spokoju ode mnie było (przeziębienie i takie tam). Czas z tym Skończyć :D
Dzisiaj będzie mały powrót do CPC464, a konkretniej do kaset. kaseta magnetofonowa z kabelkiem jack

Przechadzając się z małżonką po pewnym sklepie z akcesoriami RTV i AGD natknąłem się na pewien wynalazek (widoczny na fotce po prawej) - kasetę magnetofonową będącą w rzeczywistości "przejściówką" między dowolnym urządzeniem do którego można podpiąć słuchawki (złącze jack konkretniej) a magnetofonem. Dla osób które się z tym nie zetknęły: kabelek z jackiem podłącza się np. pod mp3 playera, a kasetę wkłada do magnetofonu. Kaseta od dołu zamiast taśmy posiada głowice zapisującą lub podobne ustrojstwo (tj. wygląda jak zwykła magnetofonowa głowica, ale głowy za to nie dam że rzeczywiście nią jest), i wszystko co "dostaje" po kabelku, "puszcza" na tą głowicę, co z kolei odczytuje magnetofon, który myśli że to zwykła taśma. Ot taki sprytny wynalazek.

kaseta magnetofonowa od doluGdy tylko ujrzałem ów wynalazek przyszło mi do głowy oczywiste zastosowanie - wsadzić w CPC464, podpiąć do PC'ta, i wysyłać dane poprzez kartę muzyczną.

Jak się okazało, nie tylko ja wpadłem na taki pomysł, i bardzo szybko na necie wpadłem na kilka stron (już nie pamiętam adresów) w których ludzie pisali że korzystają z takiego rozwiązania do wczytywanie gier i aplikacji na CPC464 (oraz innych komputerach wyposażonych w magnetofon) - wystarczy mieć grę lub program zapisany w pliku dźwiękowym (zalecano WAV, FLAC lub MP3 z wysokim bitrate), wrzucić RUN" na CPC, wcisnąć PLAY na magnetofonie i MP3 playerze, i już, gra się wczytuje. Pewnym problemem sądziłem że będzie znalezienie gier w WAV'ach, natomiast okazało się że wcale nie należy ich szukać w takiej postaci. Zamiast tego należało się zaopatrzyć w image danych na kasecie, który zajmował dużo mniej, i zazwyczaj miał rozszerzenie CDT, TZX, TAP, CSW lub PZX. Dodatkowym wymogiem był program do konwersji obrazu kasety do WAV'a, osobiście użyłem Tape2WAV v1.8 by Mark "Woody" Woodmass (niestety nie posiadam linka do strony autora, natomiast to narzędzie oraz wiele innych można znaleźć tutaj). Co ciekawe, okazało się że to faktycznie działa ;>

Powyższe "przeżycie" pozwoliło mi się dowiedzieć kilka rzeczy o kasetach.

By the way...
On 22nd Nov'24 we're running a webinar called "CVEs of SSH" – it's free, but requires sign up: https://hexarcana.ch/workshops/cves-of-ssh (Dan from HexArcana is the speaker).


Po pierwsze, dane na kasecie do CPC464 są zapisane w bardzo trywialny sposób - wysoka wartość to 1, niska to 0, z częstotliwością 500 Hz. Jak łatwo policzyć, 500 Hz, czyli 500 bitów na sekundę, daje zawrotną prędkość 62,5 bajtu na sekundę. I to nie są czyste dane, trzeba jeszcze doliczyć pojawiające się od czasu do czasu dodatki - dane tak na prawdę są zapisywane w pakietach po około 2KB, każdy pakiet ma (oprócz danych) dodatkowo sekcję pilotującą, sekcję synchronizacji, oraz po danych sekcję kończącą (nie będę się wdawać w szczegóły techniczne, można o tym poczytać na cpcwiki.com). Czyli, jeżeli mamy grę która zajmuje 64KB, to ładować się ona będzie ponad 15 minut ;D

Na szczęście tak na prawdę większość gier tylko pierwszy pakiet miała w "normalnej" postaci - ów pakiet był jednocześnie loaderem kolejnych, skompresowanych, pakietów. Dzięki temu nawet 64-kilowe gry ładowały się tylko 8 minut.

No i chyba na razie tyle. Obecnie pracuje nad jakąś sprawną metodą przesyłania programów napisanych w BASIC'u z PC'ta na CPC464 (właśnie korzystając z powyższego wynalazku), ale póki co nie mam czym się pochwalić (czekam aż walkman dojdzie, co bym mógł podpatrzeć jak program w BASIC'u wygląda na kasecie - niestety nie znalazłem informacji o wewnętrznych strukturach BASIC'a dla CPC464).

P.S. Xa stwierdził że mój śliczny lay go irytuje, i jako że z tej okazji zrobił mi nowy (ładniejszy), to za parę dni prawdopodobnie będzie mała restylizacja ;>

Comments:

2009-01-27 04:42:47 = TBH
{
Posiadam takie ustrojstwo, player w samochodzie nie ma płyt, to wsadzam ten adapter i podpinam mp4, gra znośnie.

W sumie taki prosty pomysł, a tyle radości daje.
}
2009-01-27 06:12:50 = Patrykuss
{
@TBH: Osobiście chciałem ostatnimi czasy kupić dokładnie taką samą kasetkę ale rozważam inne opcje. Faktem jest, że "kaseta" jest bardzo ciekawym gadżetem.

@Gyn: Ile danych zmieści się na takiej kasecie? Może nie doczytałem. Jeżeli tak faktycznie się stało to przepraszam :P.
}
2009-01-27 06:38:49 = Gynvael Coldwind
{
@TBH
Anoo ;> Ciekawy wynalazek ;>
Swoją drogą ciekawe czy jak CD/DVD/inne krążki wyjdą z użytku, to czy ktoś zrobi taką "płytę" podpinaną pod cokolwiek, emulującą pity. W sumie sprawa jest trudniejsza niż kaseta (analog vs digital), ale imho mimo to możliwa ;>

@Patrykuss
Wszystko OK z Twoim "doczytywaniem", nie napisałem o tym ;>
Dokładnych danych na ten temat nie mam, ale to bardzo łatwo oszacować.
Weźmy kasetę 90 minut - jedna strona 45 minut. 45 minut to 2700 sekund. 500 Hz daje 500 bitów na sekundę, co daje 1,35 Mbita na 2700 sekund, czyli 168,75 KBajta (przyjąłem jednostkę podobnie jak w przypadku dysków twardych, czyli 1KB = 1000 bajtów).

Więc łączna pojemność kasety 90 minut zapisanej w tym formacie to około 150 KB (odliczając piloty, synchronizacje, etc) na stronę, czyli około 300 KB na kasetę.

Natomiast przypuszczam że można spokojnie dużo więcej danych na taką kasetę wrzucić (hmmm, to nawet ciekawy temat na post... pewnie porobię jakieś testy i wrzucę co mi wyszło) - wystarczyło by użyć większej częstotliwości (zamiast 500Hz np 15kHz czy nawet 20kHz - afair więcej na kasetę "nie wejdzie"), po za tym zamiast jednego bitu per jeden odczyt, można by użyć np 4, 8, 16 lub więcej możliwych wartości per odczyt (tzn przy 16 możliwych wartościach mamy 4 bity per odczyt). Ewentualnie spróbować skorzystać z jakiegoś gotowca - patrz protokoły modemowe (http://en.wikipedia.org/wiki/ITU-T_V-Series_Recommendations), w końcu to praktycznie to samo (z dokładnością do pewnych rzeczy które są technicznie możliwe na linii telefonicznej, a niemożliwe w przypadku kasety).

Anyway, przy 15kHZ i 4rech bitach per odczyt dostalibyśmy 20MB per strona, a to już całkiem znośnie (dla ludzi cierpliwych) ;>

}
2009-01-30 16:31:42 = ce
{
IMHO poprzedni lay chyba byl lepszy.... Ten.. jest jakis wybrakowany ;p
}
2009-01-30 16:36:44 = Gynvael Coldwind
{
@ce
Hehe trudno każdemu dogodzić ;>
Imho jeszcze czegoś w nim brakuje, ale jest dużo lepszy niż ten co w paincie nabazgrałem ;>
}
2009-01-31 00:19:07 = XANi
{
Propo kaset, widziałem kiedyś jakiś adapter, chyba do amigi do zapisywania danych na kasetach VHS (chyba koło giga wchodziło), a na linuxa (winde chyba też) były jakieś programiki do robienia backupów na kasetkach MiniDV (około 15GB). W porównaniu do kaset Ultrium (około 200GB jak dobrze kojarze) to mało ale cena troszeczke bardziej "odpowiednia" :]
}
2009-01-31 01:22:35 = Gynvael Coldwind
{
@XANi
O, a to ciekawe ;> VHS.. hmm... może sobie kiedyś sprawie do testów ;>>
Cóż, widać ludzie lubią kasety, szczególnie te tańsze od kaset streamerowych ;D
}
2009-02-03 08:13:41 = Verid
{
Ciekawe czy dałoby radę zadziałać w drugą stronę. Znaczy napisać coś w basicu, dać "save" czy jaka tam komenda była, wcisnąć "rec" na magnecie i zgrać program do wave na peceta. Skoro nowe kasety magnetofonowe są już praktycznie niedostępne to może warto by pójść w tym kierunku....
}
2009-02-03 09:47:39 = Gynvael Coldwind
{
@Verid
Pewnie mając odpowiednią wersję takiego adaptera kaseto-jackowego umożliwiła by zapisywanie informacji, natomiast z tego co się orientuje, to moja wersja takiego ficzeru nie posiada, ani żadna inna wersja którą oglądałem ;<

Natomiast z czystymi kasetami magnetofonowymi nie jest źle, w dużych sklepach z elektroniką ich nie brakuje, i kosztują koło 2zł za 90siątke ;>
}
2009-02-03 11:08:49 = Verid
{
@Gyn
Wyglądasz na osobę którą tylko ręce świeżbią żeby poeksperymentować. :-) Spróbuj może się uda. Jeżeli to coś w przejściówce to głowica magnetofonowa to powinno działać w obie strony. Skoro może wytworzyć impuls elektromagnetyczny odczytywalny przez głowicę w magnetofonie to przynajmniej teoretycznie powinna odebrać impuls wysłany przez tą głowicę w momencie nagrywania. Prawdopodobnie wystarczy że wepniesz to ustrojstwo w gniazdo mikrofonu albo line in i uruchomisz jakiś prog do nagrywania dźwięku. Nie wiem tylko czy karta muzyczna będzie w stanie dostatecznie wzmocnić taki słabiutki sygnał i czy będzie dostatecznie wolny od zakłóceń.
}
2009-02-04 10:44:39 = Gynvael Coldwind
{
@Verid
Rzucę okiem jak wrócę do domu ;>
Chociaż afair były zawsze dwie głowice, zapisująca i odczytująca. Sądzę że w kasecie jest raczej zapisująca. Niemniej jednak sprawdzę ;>

}
2009-02-04 13:39:15 = Verid
{
Dwie osobne głowice (a właściwie 3) to widziałem tylko w hi-endowym sprzęcie u kumpla. Zwykle to była głowica czytająco zapisująca i mały magnes stały jako głowica kasująca - przynajmniej w moich tanich grajboxach tak było. Poza tym jak dobrze pamiętam głowica uniwersalna (najtańsza) to nic innego jak przetwornik elektromagnetyczny. Robi prąd pod wpływem pola magnetycznego (z taśmy) i vice versa. Prawdopodobnie zadziała....
}
2009-02-04 13:53:40 = Gynvael Coldwind
{
@Verid
Jak tylko sprawdzę to dam znać ;> Mam nadzieje że masz rację, będzie wtedy ciekawie ;>
}
2009-02-04 14:50:33 = Verid
{
Zrobiłem to doświadczenie - oto co wyszło.
Materiały:
CD radiomagnetofon Philips
Minidisc MZ-R70
Przejściówka HQ Casette Adapter (najtańsze paskudztwo jakie było)
Słuchawki.

Metoda:
Wsadziłem przejściówkę w kieszeń magnetofonu i włączyłem nagrywanie z CD na magnetofon. Kabel przejściówki podłączyłem pod wejście MIC Minidisc'a i włączyłem go na nagrywanie z mikrofonu. Słuchawki robiły za monitor nagrywania podpięty do Minidisc'a.
Sygnał był słaby ale słyszalny i relatywnie bez szumów i trzasków. Tak więc wszystko na to wskazuje że powinno ci się udać.
}
2009-02-04 15:13:08 = Gynvael Coldwind
{
@Verid
Haha widzę że nie tylko mnie ręce się rwą do eksperymentów tego typu;>
Anyway, good work! Sprawdze jutro u siebie ;>
Jeżeli jest tak jak mówisz to wystarczy w zupełności do przerzucania danych ;>
}
2009-02-08 23:28:09 = Gynvael Coldwind
{
@Verid
Yep, masz rację, u mnie tak samo się to zachowuje. Sygnał jest słaby, ale rozpoznawalny. Natomiast po kilkunastu minutach zabawy nie udało mi się jeszcze nagranego sygnału poprawnie przesłać z powrotem - tzn CPC reaguje jak by przesyłane dane były puste lub uszkodzone (na odsłuchu słychać OK). Potestuje potem jeszcze ;>
}
2009-02-09 12:08:50 = Verid
{
Podejrzewam dwie możliwości. Pierwsze to ustawienia głośności - jak puścisz za głośno to system wzmacniający w magnetofonie dostaje bzika i zniekształca dźwięk czyli dane biorą w ep. Ja mam taką sytuację w samochodzie ze starym kaseciakiem. Po podpięciu empetrójki przez przejściówkę ma ochotę wypluć membrany z głośników - po prostu wzmocnienie przez MPplayer i przez sam magnetofon to zbyt wiele. Możesz albo ściszyć albo podpiąć przejściówkę do line-out o ile twoja karta muzyczna ma takie.
Druga możliwość to niewłaściwe ustawienie głowic względem siebie. Te przejściówki są często niechlujnie wykonane efektem czego głowice leżą względem siebie nie tak jak powinny. Spróbuj włożyć kasetę bez zamykania kieszeni i jak naciśniesz PLAY to poruszaj palcem kasetę i zobacz czy jakość sygnału się zmieni.

Narazie nic więcej mi do głowy nie przychodzi.

BTW jak lubisz starocie to sprzedaję swojego laptopa 486 - stoi na Allegro. Jak się piszesz to możemy ugadać się na jakąś zniżkę :)
}
2009-02-10 00:06:11 = Gynvael Coldwind
{
@Verid
Podejrzewam właśnie coś z głośnością, ale bardziej w kierunku "za cicho" niż "za głośno" - jeszcze nie miałem chwili żeby to sprawdzić. Sama przejściówka działa OK - przetestowałem na danych które zrzuciłem inaczej (CPC -> kaseta -> walkmen -> PC), i działa OK.

Hehe akurat starych laptopów mi nie brakuje - gdzieś leży w domq lapek z prockiem x86, 640kb pamięci i dwoma FDD 3.5' DD (740kb), bez HDD, z disp. CGA mono ;>
Ale thx za info ;>
}
2009-02-11 11:49:27 = Verid
{
Sugerowałem przejście na line-out bo to omija wzmacniacz karty. Nie wiem co masz wsadzone ale często bywa ze wzmacniacze zniekształcają nieco dźwięk efektami typu BassBoost, 3D Sound czy innymi wynalazkami które może i fajnie brzmią ale mogą się nie podobać staruszkowi CPC.

Mój lapek to 486Dx 75Mhz z 16Mb RAMu, dyskiem 512Mb, flopem, kolorową VGA, trackbalem w obudowie monitora i złączem PCMCIA. UFO 2 Terror from the Deep chodzi jak petarda. Mam nawet do niego oryginalną stację dokującą. Jedyną wadą jest brak karty dźwiękowej - tylko PC Speaker.
}
2009-02-11 23:28:46 = Gynvael Coldwind
{
@Verid
Niestety line-out nie posiadam. Ale imho nie będzie potrzebne - jeżeli z kasety zgrane dane działają, to znaczy że wyjście jest OK, a problem leży w samych danych. Ale jak mówiłem, jeszcze tego nie miałem czasu sprawdzić
;>
}
2010-07-09 13:20:06 = NA
{
fajna rzecz kiedyś coś takiego miałem i dobrze służyło
}

Add a comment:

Nick:
URL (optional):
Math captcha: 10 ∗ 5 + 4 =