Krótki wpis z dwoma "newsami". Po pierwsze: link do mojego profilu na Google+ (czasem wrzucam tam coś merytorycznego, co nie trafia na bloga). A po drugie: wrzuciłem 6 nowych videotutoriali na YT (o gamedevie, czyli programowaniu gier).
Google+
Link do profilu - content w 50% pokrywa się z tym co wrzucam na bloga, a w 50% jest to dodatkowy content (czasem merytoryczny, czasem nie, ale zazwyczaj zbyt krótki by trafić na bloga).
Gynvael's Gamedev
Wrzuciłem na YouTube kilka odcinków moich podcastów (czy też videotutoriali) z serii GameDev, skierowanej do osób które chcą zacząć się bawić hobbystycznie w tworzenie prostych gier (póki co jest tworzenie klonu Sokobana).
Wstęp:
http://www.youtube.com/watch?v=IjAwIOq_avQ - Konfiguracja środowiska.
http://www.youtube.com/watch?v=3QQZOtPK6j4 - Opis mini-frameworku z którego korzystam.
Sokoban:
http://www.youtube.com/watch?v=MgouEkk1tr4 - Wstęp, przygotowanie grafiki i mapy.
http://www.youtube.com/watch?v=xXqwf8ofibk - Wczytywanie i rendering planszy.
http://www.youtube.com/watch?v=6AzD3SmX-ZY - Struktury i rendering gracza i kamieni.
http://www.youtube.com/watch?v=_FUbkGwgxic - Sterowanie / Logika.
Ogólnie planuje 5 lub 6 odcinków z serii Sokoban, a potem kolejną serię o tworzeniu innego rodzaju gry.
Dodam jeszcze, że Sokoban który tworzę podczas powyższych videotutoriali jest graficznie identyczny z tym z wykładu IRCowego z 2005, natomiast kod jest pisany od początku (i jest troszkę uproszczony względem wersji z 2005).
Linki do materiałów / kodów źródłowych znajdują się w opisach odcinków na YouTube.
Jeśli chodzi o "mini-framework" o którym piszę (~350 linii kodu), to korzysta on z SDL/SDL_Image oraz OpenGL (przy czym chciałem, żeby działał również u osób ze starymi kartami graficznymi, więc korzystam niestety z dość archaicznych konstrukcji jak np. glBegin(GL_QUADS)), i z tego co mi wiadomo to działa (lub będzie działać po malutkich przeróbkach) zarówno pod Windowsem, jak i systemami opartymi o kernel Linux, jak i OSXem.
OK, tyle póki co :)
2011-11-13:
Comments:
A o asm coś dodajesz jeszcze?
PS. Jestem już od kilku tygodni czytelnikiem Twojego bloga i widzem Twoich podcastów (i myślę, że już całkiem sporo się nauczyłem). Korzystając z okazji, że się ujawniłem chcę Ci podziękować za ogrom pracy jaką wkładasz w prowadzenie wspomnianych projektów. Wielkie dzięki.
Ad plusik z g+ - przyznaje, ze jego umieszczenie tak zeby nie zepsul laya jest pewnym problemem. Mam go w nowej wersji laya wrzuconego i wyglada niestety tak sobie. Musze pomyslec jak mu kolorki pozmieniac.
Co do asm, chwilowo nie. Natomiast mam na liscie troche rzeczy jeszcze do nagrania, wiec w przyszlosci powinno cos jeszcze sie pojawic.
@jareq
Thx ;)
W zasadzie przygotowuje oddzielna podstrone na podcasty, gdzie gamedev oczywiscie bedzie (pewnie jutro albo pojutrze wrzuce). Bedzie tam m.in. pogrupowany spis podcastow ktorego mi troche brakowalo.
@ciekawy majster
Hehehe nie, nikt nie jest zmuszany do zakladania konta na G+. Ja mam, bo mi sie calkiem przyjemnie tego uzywa, a i sporo znajomych cos tam share'uje ;)
Twój Sokoban nie chciał mi się uruchomić na Windows XP (żądał LIBGCC_S_DW2-1.DLL oraz LIBSTDC++-6.DLL) ale udało mi się go skompilować Visualem (<windows.h> musi być przed <gl/gl.h>).
Korzystając z magii open source dopisałem przechodzenie do następnego levelu i wrzuciłem 2 dodatkowe mapki :)
http://pastebin.com/rqKKdAwL
http://speedy.sh/R6Cuj/sok.7z
Kiedy następny odcinek? :D
Hmm, w sensie exek nie chcial sie uruchomic? Cholercia, zapomnialem o -static-libgcc -static-libstdc++. Dzieki za zwrocenie na to uwagi!
Ad mod - good work! :) Hehehe ;)
Co do asm, chwilowo i tak się nie mam jak uczyć więc jak myślisz o mnie to się nie śpiesz :D
A maila na gamilu masz?:) <też ciekawość>
Taki program nie jest raczej trudny do zrobienia. I w którejś części kursu a asm, mówi: "Paint mi się skończył" czy coś podobnego :D
"No naprawdę, dodanie flagi do kompilatora i podrzucenie dllki jest wyczynem :)"
Hmm?
Tak, mam mejla na gmailu, ale mam go od roku 2005, a nie od kiedy pracuje w G :)
Głównie go używam bo jest bardzo wygodny jeśli chodzi o częste przesiadanie się na inny komputer - nie trzeba się bawić w konfiguracje synchronizacji poczty na każdym kolejnym komputerze (co zresztą czasem byłoby niemożliwe lub bardzo utrudnione - np. na chromebooku z chrome os który by design nie ma za dużo local storage i natywnych aplikacji).
@Lawrence
Miejsca do rozwoju tego projektu jest sporo :)
Planuje zrobić listę takich potencjalnych tweeków i opublikować ją przy okazji ostatniego odcinka (ot taka lista ćwiczeń dla zainteresowanych) ;)
Twoja propozycja jest dobra i na listę trafi :)
@WhiteLightning
Rzuć okiem tutaj: http://gynvael.coldwind.pl/?id=415
@Drraven
Chyba w którymś z odcinków o Gamedev widać nawet całego painta (zapomniałem go zresizeować przed włączeniem nagrywania ;p).
Cheers!
Add a comment: