- Bajtek
- Moje Atari
- Komputer - chociaż w Komputerze na programowanie było poświęcone jedynie kilka stron,
- również Młody Technik w którym (o ile mnie pamięć nie zawodzi) pojawiało się po kilka stron z listingami
- oraz Tajemnice ATARI (chyba jeden numer miałem w ręce).
Od tego czasu "świat komputerów" trochę się zmienił, czasopisma powyższe (hmm chyba z wyjątkiem MT, w którym jednak programowanie było tylko czasem spotykanym dodatkiem) powymierały, a ich miejsca nie zajęło nic konkretnego (no dobra, Software Wydawnictwo aka Software Press wydaje kilka tytułów, ale nigdy mnie specialnie nie przekonały; no i czasem w CD Action pojawił się jakiś listing). Przyznaję, że brakuje mi papierowej prasy o programowaniu, tak do poczytania.
I tak oto dochodzimy do tytułowego magazynu "Programista" (wydawcą jest firma Anna Adamczyk) - pierwszy numer ukazał się w marcu b.r. i był (jest) on dostępny za darmo w wersji elektronicznej (niestety jedynie w wersji elektronicznej). Po przeskrolowaniu i przeczytaniu, że kolejny numer będzie już drukowany, postanowiłem skusić się na zamówienie owego kolejnego numeru (licząc po cichu, że w końcu będzie co poczytać offline).
Kolejny numer, czyli de facto numer pierwszy (sic!) majowy (tak, są dwa pierwsze numery, marcowy-darmowy i majowy-drukowany), dotarł do mnie kilka dni temu i postanowiłem co nieco o nim napisać.
DISCLAIMER: Cała "recenzja" jest bardzo subiektywna i wyraża mój własny punkt widzenia. Również, tak dla jasności - nie jest to "recenzja" w żaden sposób sponsorowana - numer zakupiłem we własnym zakresie.
Zacznę trochę od rzeczy najbardziej istotnej: od treści.
Artykuły
W majowym numerze jest 8 artykułów podzielonych na kilka kategorii, z czego większość mnie zainteresowała. Pełen spis treści jest na końcu posta, a teraz pozwolę sobię wymienić te ciekawsze (moim zdaniem ofc):
* "Dokumentowanie architektury. Jak zorganizować proces rozwoju architektury?" (Michał Bartyzel, Mariusz Sieraczkiewicz) - zaskakująco (dla mnie) ten artykuł przypadł mi najbardziej do gusty (mimo, że nietechniczny), m.in. dlatego, że napisany jest w bardzo przyjemny sposób.
* "Wykorzystanie sensora Kinect w systemie Windows" (Łukasz Górski) - nie interesowałem się wcześniej Kinectem, natomiast ten artykuł powiedział mi całkiem dużo na temat tego co dostaje się od tego urządzonka, a co trzeba samemu oprogramować; załączone listingi są też bardzo miłą wskazówką.
* "C++11 część I" (Bartosz Szurgot, Mariusz Uchroński, Wojciech Waga) - artykuł opisujący kilka wybranych nowinek w nowym standardzie C++ (chociaż przyznaję, że raz czy dwa zgrzytnąłem zębami przy niektórych stwierdzeniach, ale to takie tam czepianie się szczegółów z mojej strony ;p).
* "Direct3D - podstawy" (Wojciech Sura) - w zasadzie wyjaśnienie podstawowych konceptów grafiki 3D; w artykule nie pojawia się w zasadzie żadna funkcja Direct3D (ani żaden inny kawałek kodu), none the less jest to całkiem fajne wprowadzenie do współczesnego rasteryzowanego 3D.
Kilka kolejnych artykulów zapowiadało się również ciekawie, ale póki co do końca ich nie przeczytałem. W zasadzie tylko jeden temat (podkreślam: temat; do artykułu nic nie mam.. tzn. chyba nie mam, bo go nie przeczytałem ;p) z tego numeru do mnie zupełnie nie trafił (z kategorii Inżynieria Oprogramowania), ale być może dlatego, że nie tworzę dużych projektów, więc z formalnym designem oprogramowania dużo wspólnego nie mam.
Jeśli chodzi o kwestię "do kogo magazyn jest skierowany", to charakter artykułów w tym numerze wskazuje na przynajmniej średnio-zaawansowanych hobbystów i osoby zajmujące się programowaniem zawodowo (też przynajmniej średnio-zaawansowane ofc). Nie jest on natomiast skierowany do bardzo początkujących ani osób które dopiero chcą zacząć (z tego co się dowiedziałem kolejne numery będą miały podobną konwencję).
Przechodząc do rzeczy dużo mniej istotnych (przynajmniej dla mnie)...
Okładka, papier, wersja elektroniczna
Okładkę stwierdzono, papier również. Prawdę mówiąc osobiście bardziej mnie interesuje treść niż na czym jest czasopismo wydrukowane i w ilu kolorach tęczy (np. NT Insider był drukowany na papierze typu "recycled" i moim zdaniem zupełnie w niczym to nie przeszkadzało). Ale OK, z kronikarskiego obowiązku odnotuję, że papier i okładka są dobrej jakości (nie, żebym się znał na papierze).
Również z kronikarskiego obowiązku odnotowuje, że magazyn posiada wersję elektroniczną w jakiś tam formatach (mobi, epub, pdf). Osobiście preferuję wersję drukowaną.
Dodam jeszcze, że były pewne opóźnienia w druku tego numeru, natomiast wydawnictwo wybrnęło z tego ślicznie wysyłając czytelnikom wersje elektroniczne (w kilku różnych formatach). Miły gest.
Layout, reklamy, komiks, edytorial
Layout mi się podoba - przejrzysty, skromny, nie przeszkadzający, w stonowanych kolorach. Jeśli chodzi o ilość reklam, to jest ich 7 stron na 76 stron pisma - czyli poniżej 10% (osobiście nie czułem się nimi przytłoczony, czyli jest dobrze). Z tych siedmiu reklam trzy to reklamy tematyczne (tj. w jakiś sposób powiązen z programowaniem).
Jest również jedna storna poświęcona na komiks tematyczny - a konkrentiej na
Edytorial (czyli miejsce dla redakcji, które zawsze z fascynacją czytam) to w 50% "opowiedzenie spisu treści" (osobiście zawsze uważałem to za bezcelowe, ale to tylko moje zdanie), a w 50% faktyczne info o tym co tam redakcja planuje, zrobiła, etc (czyli to na co faktycznie lubię rzucić okiem).
Podsumowując...
Cóż, ja prenumetę już mam (wydawnictwo było na tyle miłe, że zgodziło się wysyłać magazyn de facto poza UE), i zachęcam do rzucenia okiem prznajmniej na darmowy numer. Dodam, że w planach mam również napisanie jednego lub kilku artykułów do tego miesięcznika (no tak, nie wspomniałem wcześniej - tak, to jest miesięcznik).
P.S. Standardowo nie odnoszę się do ceny magazynu / prenumerat - to kwestia punktu siedzenia. Natomiast FYI, na okładce jest cena 20zł bez 10gr, a prenumerata, w zależności od rodzaju (elektroniczna/drukowana, 12/24 wydania) kosztuje od 100zł bez złotówki, do 470zł (szczegóły w 2gim komentarzu).
APPENDIX: Pełen spis treści
"Biblioteka Cocos2D" (Rafał Kocisz)
"C++11 część I" (Bartosz Szurgot, Mariusz Uchroński, Wojciech Waga)
"Erlang - język inny niż C++ czy Java" (Marek Sawerwain)
"Wybrane elementy języka Objective-C i ich wykorzystanie" (Łukasz Mazur)
"Wykorzystanie sensora Kinect w systemie Windows" (Łukasz Górski)
"Domain Driven Design krok po kroku część II : Zaawansowane modelowanie DDD, techniki strategiczne: konteksty i architektura zdarzeniowa" (Sławomir Sobótka)
"Dokumentowanie architektury. Jak zorganizować proces rozwoju architektury?" (Michał Bartyzel, Mariusz Sieraczkiewicz)
"Direct3D - podstawy" (Wojciech Sura)
UPDATE 2: Poprawiłem nazwiska autorów artykułu "C++11 część I" (nie ma to jak zrobić dwa błędy na trzy nazwiska, yh)
Comments:
Co do elektronicznej wersji to mnie właśnie zainteresowały - ponoć są epub i mobi, więc na kindlu śmigać będzie - niestety darmowy numer to "tylko" pdf. Szkoda, bo ciekaw jestem, czy solidnie przygotowane.
Mimo wszystko można było te ceny podać - bez komentarzy oczywiście - znalezienie ich na stronie wydawnictwa graniczy z cudem :)
Gdyby ktoś jeszcze szukał link do downloadu pierwszego nru to tak dokładnie jest tu: http://www.programistamag.pl/magazine/download/12 - ciężko tam trafić bezpośrednio z sekcji download, gdzie są materiały.
12 wydań drukowana: 200zł bez 1zł + 36zł przesyłka
24 wydania drukowana: 400zł bez 2zł + 72zł przesyłka
12 wydań elektroniczna: 100zł bez 1zł
24 wydania elektroniczne: 200zł bez 2zł
Jeśli chodzi o zgrzytanie zębami to też tak miałem po przeczytaniu artykułu "Wybrane elementy języka Objective-C i ich wykorzystanie" - raz za kilka gaf autora, dwa za niedopatrzenia korektora.
Ale i tak super, że coś powstaje.
SDJ to to co miałem na myśli pisząc "no dobra, Software Wydawnictwo aka Software Press wydaje kilka tytułów, ale nigdy mnie specialnie nie przekonały" w poście.
http://warp.nazwa.pl/Warp_strona/download.php
Drugim fajnym byla Dragonia (skupiala sie na sysemach Linuxowych), szczegolnie mi podszedl numer specjalny - case study o projektowaniu i wdrozeniu systemu w szpitalu.
http://karol-koziol.blogspot.com/2010/04/nr-36-specjalny-dragonii-magazine.html
Szkoda, że to już historia.
Ot, mała wpadka :d
na początku chciałem spytać "Jak zostać specjalistą ?", ale to chyba błahe pytanie, bo przecież, by zostać w czymś specjalistą trzeba "po prostu" iść do przodu, obrać sobie kierunek i dążyć do mistrzostwa. Zatem zadam inne pytanie. Czego powinna uczyć się osoba, która chciałaby w przyszłości zostać specjalistą w dziedzinie bezpieczeństwa, chodzi IT rzecz jasna. Bezpieczeństwo sieci, pojedynczych komputerów, etc. Jeśli chodzi o mój konkretny przypadek to na tą chwilę dość dobrze umiem programować, głównie C, C++ i Java, trochę w asm. Poza tym mam jakieś pojęcie na temat architektury komputerów, budowy systemów operacyjnych i zagadnień sieciowych (protokół TCP, UDP, IP).
Pozdrawiam
Nie mam wersji papierowej ale wersja elektroniczna (numer pierwszy marcowy :) ) jest po prostu średnia. I nie chodzi tu o poziom artykułów czy tematykę (chociaż o tym póżniej) ale o takie "drobnostki" jak formatowanie kodu i czcionkę (listingi) czy szatę graficzną (biednie) - całość sprawia wrażenie poskładanego byle było. Czy te elementy zmieniły się w wersji paierowej??
Tematyka - no właśnie. Czasopismo na razie jest o wszystkim - troche tego, trochę tamtego, ot poczytać do poduchy - dla mnie niestety to za mało. Wyglada na kopię darmowego SDJ.
Czasopismem, które bardzo mi sie podobało był WARP (niestety pierwsze wydanie papierowe było zarazem ostatnim) ale w wersji elektronicznej ukazało się trochę numerów. Czsopismo było tematyczne - w całosci poświecone tworzeniu gier komputerowych (programowanie, grafika 3d). Każdy kolejny numer zawerał kolejne artykułu z tym zwiazane. No i właśnie tego mi brakuje w tym czasopismie (czytałęm spisy treści) - tematu przewodniego - programowanie to szeroka dziedzina. Tu wszystkiego jest po trochu - będzie wiec tak jak w SDJ - sprawdzałem spis treści było coś intersujacego to pobierałem (był darmowy wiec żaden problem) ale tu - dla jednego artykułu nie kupię czasopisma (niby 10 zł to mało ale byłby skłonny płacić nawet 29 gdyby całe numery były pełnotematyczne- programowanie sieci, symulacje fizyczne, sztuczna inteligencja, ect)
Hmm, nie wiesz czy autorom płacą, ale wiesz że to dokładna kopia modelu biznesowego SW? This does not compute ;)
Anyway, tak, płacą autorom.
Add a comment: